Hernia Nucleus Pulposus

Bij een Hernia Nuclei Pulposi (vanaf nu HNP)  is er sprake van weefselschade aan de tussenwervelschijven. Alle ruggenwervels worden gescheiden door de tussenwervels, dit zijn kraakbenige ‘sponsjes’ die zorgen voor bewegelijkheid van de rug, stabiliteit in de rug en bescherming van de rug. Deze tussenwervelschijven bestaan uit een vloeistof (Nucleus Pulposis) omhult door een vezelig kraakbeen (Annulus Fibrosis). Bij een HNP ‘ontsnapt’ de vloeistof uit het vezelige kraakbeen en zorgt het voor inflammatie van de spinale zenuwen. De zwelling als gevolg van inflammatie zorgt voor een verhoogde compressie in het betreffende gebied. Het gevolg hiervan is vaak hevige pijn.

Belemmerende factoren

Eveneens als bij andere vormen van rugklachten hersteld een hernia in de meeste gevallen door het laten verstrijken van de tijd. Toch zijn er ook factoren die het herstel kunnen belemmeren:

Ook bestaat er een kans dat de klachten langer aanhouden dan het normale beloop van herstel. Dit gaat meestal over een periode van langer dan zes weken. In dat geval kan er worden gekozen tot operatief ingrijpen, welke leidt tot significant beter herstel van de HNP (2). Het verschilt echter per land hoe snel wordt overgegaan op operatief ingrijpen (1).

Het doel bij mensen die last ervaren van een hernia is om de patiënten zo snel mogelijk weer in beweging te krijgen. Dit moet stapsgewijs worden gedaan. Langdurige activiteiten moeten in eerste instantie niet worden gedaan. Er wordt gebruik gemaakt van een oefenschema en graded activity. Wat binnen de perken van de patiënt valt, kan worden uitgevoerd.

Hoe behandel je de patiënt?

De patiënt kan bij pijn gebruik maken van pijnstillers (Paracetamol, Ibuprofen of andere NSAID’s)

De patiënt moet blijven bewegen binnen de pijngrenzen  a.d.h.v. MDBB-model

Voorkom overmatig bedrust a.d.h.v. fear-avoidance

Zorg voor opbouwen van activiteit a.d.h.v. graded activity

1. Staal, J. B., Hendriks, E. J. M., Heijmans, M., Kiers, H., Lutgers-Boomsma, A. M., Rutten, G., … Custers, J. W. H. (2017). KNGF-richtlijn: Lage rugpijn (update klinimetrie 2017). Fysiopraxis, 13. Retrieved from https://www.kngf.nl/binaries/content/assets/kennisplatform/onbeveiligd/richtlijnen/lage-rugpijn/downloads/lage-rugpijn-praktijkrichtlijn
  2. Weinstein, J.N., Lurie, J.D., Tosteson, T.D., Blood, E.A., Abdu, W.A., Herkowitz, H., Hilibrand, A., Albert, T. & Fischgrund J. (2008). Surgical versus nonoperative treatment for lumbar disc herniation: four-year results for the Spine Patient Outcomes Research Trial (SPORT). Spine, 33 (25). 2789-800.